lördag 10 november 2012

Grattis på 80-årsdagen Världens Finaste Bollklubb!!


                        
                   Idag är ingen vanlig dag, För idag är det Färjestad BK 80-årsdag!!

                                 Stort Grattis till Världens Finaste Bollklubb, 
                                Du är mer Älskad än vad en människa kan bli. 
                      Du är många människor´s enda största gemensamma Stora kärlek. 
                                Du driver oss ibland till vansinnets brant ibland
                            Du är den enda som kan få oss att bli helt galna av lycka, 
                      Du är den enda som kan få oss gå man ur huse för att fira dig på "Törjet". 
                     Du är den enda som alla har en Åsikt om både för och emot. 
            Du är den enda Som kan få oss Gemensamt att försvara dig mot hela Världá
           Du är den enda som kan få vuxna människor Hoppa och sjunga på en och samma gång
Du är den enda som får oss att åka Land och Rike runt för att hylla.
        Du är den enda som får alla fina människor att ha ett gemensamt mål, 
mot ett SM-Guld!!
           
               Stort Grattis och Tack Färjestad!! Nu kör vi mot 100 år som Världens Finaste Bollklubb 


                                 Min Kärlek till Färjestad började redan när jag var 6år
Tjorven

För att göra en lång historia kort så började min Kärlek till denna Älskade Bollklubb 1977, när min Mamma ville att jag skulle bo hos henne och hennes idiot till man, trots att jag hade bott i stort sett hela mitt 6åriga liv hos min Farmor och Farfar uppe i Nordmark. 
Men det var det ingen frågan om vad jag ville och inte ville.... 
Barn på 70-talet hade inga val som dom har idag.. Så Flyttlasset gick till Karlstad och Färjestad en vinterdag -77. Som barn hade man inga problem att hitta nya kompisar och Så fort jag anlände till Bäckebogatan så fick man lära sig att Färjestad håller man på och Man ska alltid vara i Hallen när det var match.. 
Och eftersom jag bodde ca 400 m från Hallen så var det ett enkelt val.. Man var där så fort man kunde.. Man fick gå genom spelaringången och jag minns så väl att det var gula tegelväggar.. Ibland orkade man inte med all hockey, då gick man in i Curlinghallen..Minns att jag tyckte det var så lugnt nästan lite flummig stämning..Men iof från Hockey till Curling blir nog känslan så. 
Tillslut så hade man mera träklubbor och puckar och gula sittdynor 
(var skitbra som stjärtlapp) än vad man hade dockor,nallar e ct.  
Tyvärr har jag inget av dessa saker kvar.. Morsan sparade annars på allt. Flörtkulor med nått fjun på toppen, till teckningar som gud vette fan vad man hade ritat..
 Men Hockeysakerna var puts väck!! 

Från en 6åring till en 41årig Färjestadsupporter har det hänt mycket under 35 år. Jag hann och spela lite ishockey på Färjestadstjärnen och Lite i Hallen medans jag bodde kvar i Karlstad, jag hann t om spela Fotboll i FBK och Framförallt, jag lärde upp Nordmarksbarna när jag kom hem igen.. 
Att - FBK är det lag man håller på.. 
Visst vissa började hålla på AIK i samband med SM-Guld finalen 1981.. 
Men säger man Snög, fögler, blog (översättning är Snö, fåglar, blod)
Så är det ursäktat att några ramlade över till AIK 

Men en liten, liten sammanfattning av mina 35 år är: 
# Vilka fina människor man har träffat och fått lära känna: - I Love You Guys & Dolls 
# Vilka sjuka resor man har fått vart med om.
# Vilka baksmällor man har genomlidit (Klart det var värt det)
# Så mycke äkta glädje på en och samma plats 
# Konstiga drycker har man fått pröva..Visa mindre lyckade för att ha ett normalt liv dagen efter (Sambucca)
# Hallonlakrisskalle är alltid ett vinnande koncept.
# Ordningsvakter som har humor och inte humor 
# Poliser som kan släppa loss och Hoppa med oss idioter nere i Jerusalem
# Hamburgare är ingen bra combo som Mittinattamat 
# Bilar som vevar ned rutan och Skriker - Vi Hatar HV i rondeller
#  Chartrad Tågresa med 750 st Lika galna Färjestadssupportrar och marsch genom Göteborg Med Allsång.
# Magisk Lilltå som det började pirra i när Färjestad skulle vinna SM-Guld både -97 och -98 
# Magiska Lilltån är död.. Magin försvann när Hallen blev Arena. 
# Tågresor till Luleå som gick åt He-te med besked... Faktiskt sur på SJ fortfarande

Mer galenskap får jag hoppas att det blir..  - För Vi Är Färjestad!!
Vi börjar med Idiotresan Nr 1. 
För den 1 mars Flyger vi upp till Luleå för att Stötta Fina vackra Färjestad på bortaplan den 2 mars. 
Men innan dess ska vi avverka Göteborg den 26 Jan..Ska bli najs att sjunga ut Scandinavium igen!!

                                         Så Tack Älskade Färjestad BK !! 
                                                            &
                                        Stort Grattis till Världens Vackraste 80åring
                                                             
                                                                     /tjorven
                                                                  
                                                 
                                                      
                                                                     Kom ihåg!!             
                                              - "Lev ditt eget liv, ty du kommer att dö din egen död." 
                                                                                

                                                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar